• Mobil   • Site Haritası   • Webmail   • RSS  



                  

Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
    Üye Olmak İstiyorum
    Şifremi Unuttum

TÜM ÜYELER
ŞİİRLER
YAZILAR / ÖYKÜLER
KİTAP/ KÜLTÜR/ SANAT
ÜNLÜ ŞAİRLER/ ŞİİRLERİ
GÜNCEL
SAĞLIK / YAŞAM

SON 3 ÜYEMİZ
Bülent ÇAĞLAR
Ayhan CAN
Hüseyin ÜNSAL

İYİKİ DOĞDUNUZ
kerem_erturhal

HAFTANIN İNCİLERİ
O KADAR HAZİN Kİ/GECENİN KATİLİNE GÜLÜYOR İNSANLIK
DÜZEN DEĞİŞMİŞ

SON YORUMLAR
HIÇKIRIK
Çok teşekkür ederim çok kıymetli Saygıdeğer Cevdet...
DÜZEN DEĞİŞMİŞ
SAYIN ; NEŞE KIZILYAR HANIMEFENDİ Şİİ...
O KADAR HAZİN Kİ/GECENİN KATİLİNE GÜLÜYOR İNSANLIK
SAYIN ; SAMİM İGDE BEYEFENDİ ŞİİRİNİZ &#...
HIÇKIRIK
Okuyucun bol olsun Melek hanım. Kitabın hayırlı uğ...
SERZENİŞ
SAYIN ; ŞUAYİP ODABAŞI BEYEFENDİ ŞİİRİNİ...
HESAP SORACAĞIM
SAYIN ; BİLAL TEKİN BEYEFENDİ ŞİİRİN...
İNCE SIZIM !
DÖNÜP DÖNÜP OKUYASIM VAR ȘİİR SAHİLİNİZDE OTU...
VAHH-VAH
ŞİİRİMİ HAFTANIN İNCİSİ SEÇEN DEĞERLİ MAVİ EYLÜL S...
VAHH-VAH
SAYIN ; MAHİR BAŞPINAR BEYEFENDİ ŞİİRİNİZ...
İNCE SIZIM !
SAYIN ; HAYDAR METİN BEYEFENDİ ŞİİRİNİ...
 
AHMET HAŞİM
06 Nisan 2017 Perşembe 22:00
12
14
16
18


AHMET HAŞİM :
1884’te Bağdat’ta doğdu, 1933’te İstanbul’da yaşamını yitirdi. Fizan Mutasarrıfı Arif Hikmet Bey’in oğlu. Çocukluğu Bağdat’ta geçti. 12 yaşında annesinin ölümü üzerine babasıyla birlikte İstanbul’a geldi. Mektebe-i Sultani’de (Galatasaray Lisesi) yatılı okudu. Tevfik Fikret ve Ahmed Hikmet Müftüoğlu’nun öğrencisiydi. 1907’de mezun oldu. Bir süre Reji İdaresi’nde çalıştı. Bir yandan da Hukuk Mektebi’ne devam etmeye başladı. İzmir Sultanisi Fransızca öğretmenliğine atandı. Hukuk eğitimini bırakıp İzmir’e gitti. 1912-1914 arasında Maliye Nezareti’nde çevirmenlik yaptı. 1. Dünya Savaşı yıllarını Çanakkale ve İzmir’de yedeksubay olarak geçirdi. Mütareke’den sonra İstanbul’a döndü. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde estetik ve mitoloji öğretmenliği yaptı. Harp Akademisi ve Mülkiye Mektebi’nde Fransızca dersleri verdi. Düyun-u Umumiye İdaresi’nde, Osmanlı Bankası’nda çalıştı. Akşam ve İkdam gazetelerinde köşe yazıları yazdı.

1928’de böbrek rahatsızlığının tedavisi için yurtdışına gitti ama iyileşemeden döndü. Şiire lise öğrenciliği yıllarında başladı. İlk şiirlerinde Abdülhak Hamit, Cenap Şahabettin, özellikle de Tevfik Fikret etkileri görülür.

Bilinen ilk şiiri "Hayal-i Aşkım"da bu yönelmelere rağmen yeni bir sanat yönelimi olduğu dikkat çeker. Gençlik şiirleri Mecmua-i Edebiye, Musavver Terakki, Aşiyan, Jale, Musavver Muhit, Servet-i Fünun, Resimli Kitap dergilerinde yayınlandı. Bu şiirleri kitaplarına almadı. 2. Meşrutiyet’in yazınsal karmaşa ortamında onun şiiri ayrı bir ses olarak kendisini gösterdi.

1921’de basılan ilk şiir kitabı "Göl Saatleri"nin başındaki küçük manzumeler, bu dönemin asıl eserleridir. İzlenimci ressam etüdlerini andıran bu şiirlerle Ahmed Haşim, doğanın özünü sızdırmak ister gibidir.

Şiiri, bir yandan Verlaine müziğine yaklaşırken, bir yandan Şeyh Gâlib’in parıltısını taşır. "Göl Saatleri", "Göl Kuşları", "Serbest Müstezatlar" ve "Muhtelif Şiirler" olmak üzere dört bölümden oluşan bu kitap Türk şiirinin Yahya Kemal Beyatlı’dan sonraki ikinci kanadını kurar. Beyatlı’nın geniş kesimleri kucaklayan toplumcu ve ulusçu şiirine karşılık Haşim daha dar ama daha derin bir kanalda akmayı tercih eder.

İkinci ve son şiir kitabı "Piyale"nin girişinde "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" bölümünde şiirle ilgili görüşlerini açıklar: Şair ne bir gerçek habercisi, ne güzel konuşmayı sanat haline getirmiş bir kişi, ne de bir yasak koyucudur. Şairin dili, düzyazı gibi anlaşılmak için değil, hissedilmek için yaratılmış, müzik ile söz arasında, ama sözden çok müziğe yakın ortalama bir dildir. Düzyazıda anlatımı yaratan öğeler şiir için sözkonusu olamaz. Düzyazı us ve mantık doğrur, şiir ise algı bölümleri dışında isimsiz bir kaynaktır. Gizliğe, bilinmezliğe gömülmüştür. Şairin dili, duyumların yarı aydınlık sınırlarında yakalanabilir. Anlam bulmak için şiiri deşmek, eti için bülbülü öldürmek gibidir. Şiirde önemli olan sözcüğün anlamı değil, şiir içindeki söyleniş değeridir. Şiiri ortak bir dil olarak düşünenler boş bir hayal kuruyor demektir.

"Piyale" kitabındaki "Merdiven" ve "Bir Günün Sonunda Arzu" şiirleri, bu görüşleri yansıtan ve Türk edebiyatında görülmemiş bir şiirselliği ortaya koyan ürünlerdir. Bu kitapla birlikte Haşim’e saldırılar arttı. Ölçü ve Türkçe bilmemekle, toplum sorunlarına ilgisizlikle suçlandı. Yine de şiirleriyle 20’nci yüzyılın ilk çeyreğini etkilemeyi başardı.

Ahmet Hâşim (özet):

•Fecr-i Âti topluluğunun en güçlü şairidir.
•Şiirlerinde musiki de vardır.
•Empresyonizm ve sembolizmin etkisiyle şiirler yazar.
•Ona göre şiir, anlamın ve ahengin uyumundan doğar.
•Ahenk kavramına büyük önem verir.
•Sanatçıya göre gerçek şiir, nesre çevrilmesi mümkün olmayan bir şiirdir.
•Aruz ölçüsüyle yazan şair, Arapça ve Farsça sözcüklere de bolca yer verir.
•Haşim, anlamca kapalı olan şiirleri sever.
•Serbest müstezata ilgi duyar. Haşim’e göre şiirlerde "açıklık" ve "fikir" gereksizdir.
•Şiir, anlamını okuyucudan almalıdır. Okuyucu kendi gücü oranında yorum yapmalıdır.
•"Piyâle" Haşim’in olgunluk dönemi şiirlerini kapsamaktadır.
•Bu dönemde hayat ve kadın karşısında kendisini yalnızlık içinde bulan sanatçının ruh yansımaları vardır.
•Ahmet Haşim, hece ölçüsünü musiki açısından yeterli görmez, serbest müstezatı Servet-i Fünûnculardan daha rahat kullanır.
•Şiirlerinde tasvire yer veren sanatçı sıfatları da çok kullanır.
•Sembolizmin ahenk ve anlam kapalılığı ilkesinden; empresyonizmin izlenimlerinden yararlanır.
•Sanatçı, toplumsal sorunlara ilgisizdir. Şiirlerinin konusunu hüzün, yalnızlık, ölüm, aşk gibi bireysel konular oluşturur.
•Haşim’e göre şiir, musiki ile söz arasında; fakat sözden çok musikiye yakın bir dildir. Şiirlerin, açık ve anlaşılır olmasına karşıdır. Haşim; sarı, kırmızı, siyah renkleri kullanır.
•Şiirlerinde duygusallığa anlam kargaşalığına önem veren sanatçı nesirlerinde açık, yalın, anlaşılır bir üslupla karşımıza çıkar. Sanatçının fıkraları, edebi tenkitleri, gezi yazıları vardır. Ayrıca nesirlerinde sosyal konulara da ağırlık verir.


•Ahmet Haşim Edebi Kişiliği
•Ahmet Haşim Bey Hayatını Anlatıyor
Ahmet Haşim’in Eserleri

Şiir:
----------------------
•Göl Saatleri (1921)
•Piyale (1926)

Fıkra ve Sohbet:
-------------------
•Bize Göre (1926)
•Gurabahane-i Laklakan (1928)

Gezi:
--------------------
•Frankfurt Seyahatnamesi (1933)

Neşe KIZILYAR
Okunma Sayısı : 870

“Bu eser’in her türlü telif hakkı şairin veya yazarın kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.”

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle



Erişim yapmaya çalıştığınız içerik için üye girişi yapmanız gerekmektedir.
Lütfen üye girişi yapınız...





+ Benzer Haberler
» NURULLAH ATAÇ
» ORHAN ŞAİK GÖKYAY
» AHMET HAMDİ TANPINAR
» CEVAT ŞAKİR KABAAĞAÇLI
» TURGUT UYAR
» EDİP CANSEVER
» NEYZEN TEVFİK
» SABAHATTİN ALİ
» FALİH RIFKI ATAY
» NİHAD SAMİ BANARLI
» AHMET KUDSİ TECER
» KEMALETTİN KAMU
» CEMAL SÜREYA
» NAMIK KEMAL
» ORHAN ŞAİK GÖKYAY
» NECATİ CUMALI
» ORHAN SEYFİ ORHUN
» HALİDE NUSRET ZORLUTUNA
» CAN YÜCEL
» BEHÇET NECATİGİL


Site İçi Arama

DUYURULAR
» İPHONE CEP TELEFONUNDAN RADYOMUZU DİNLEMEK
İÇİN CEP TELEFONUNUZUN ARAMA MOTORUNA www.radyomavieylul.net/m ADRESİNİ GİRİNİZ VE "play" TUŞUNA BASINIZ.


» ANDROİD CEP TELEFONUNDAN RADYOYA GİRMEK
ve kesintisiz dinlemek için "PLAY STORE" tuşundan "Radyo Mavi Eylül" radyomuzu cep telefonunuza indirebilirsiniz. Radyomuz otomatik açılacaktır. Radyomuz çalarken başka sayfalarda gezinebilirsiniz. Açılan radyo sayfasının sol altındaki "sarı zarf" simgesini tıklayarak, istek gönderebilirsiniz. Dilerseniz, Googleden "Radyo Mavi Eylül" ANASAYFASINA ulaşıp, giriş yaparak SOHBET KÜRSÜSÜNE ulaşabilirsiniz.


» SOHBET KÜRSÜSÜ İHLALİ...
Sohbet kürsüsünde, din, siyaset ve parti konularında yapılacak atışmalarda veya kürsüye 7-8 mısradan daha uzun şiir asılmasında, o kişi yada kişiler 24 saat banlanacak, tekrarları söz konusu olduğunda üyeliği silinecektir…


» HAFTANIN İNCİLERİ
Haftanın incileri köşemizde duyurulan şiir ve yazılar, her pazartesi gecesi canlı yayınımızda radyomuzda okunmaktadır.


» RADYO MAVİ EYLÜL’DE CANLI YAYINLAR...

Tüm dost ve arkadaşlarımızı şiirlerle harmanlanıp, şarkılarla demleneceğimiz radyo gecelerimize bekliyoruz..


 
Ziyaretçi Defteri


YAZARLAR

          

Yurdagül
ÖZAY
Özay’la Ayışığı
                                         

          

DELEN
Sağlık/Yaşam 
                                            

      

Samim
İGDE
(Ramak Kaldı)
                                     

      

 
Şuayip
ODABAŞI
(Ölüler Kentinin Ozanı) 
    

         

Harika  
UFUK
(Harika Ufuklar) 
                                           

 
     
DOST SİTELERİMİZ
Edebiyat Defteri
Antoloji
Türk Dil Kurumu
Edebiyol
Edebiyatevi.com
Sinobil
FAYDALI LİNKLER
Belediyeler
Hasteneler
TC.kimlik sorgulama
Dünya haritası
Önemli günler

Önemli Günler

Radyo Mavi Eylül.Net Bir Müzik ve Edebiyat Platformudur.
Tüm Hakları Saklıdır 2013