• Mobil   • Site Haritası   • Webmail   • RSS  



                  

Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
    Üye Olmak İstiyorum
    Şifremi Unuttum

ŞİİRLER
YAZILAR / ÖYKÜLER
ÜNLÜ ŞAİRLER/ ŞİİRLERİ
GÜNCEL
SAĞLIK / YAŞAM
 

SON 3 ÜYEMİZ
Şenol KOÇ
Serpil UĞUR
Birgül ÇAKIRCA

İYİKİ DOĞDUNUZ

SON YORUMLAR
YAKTILAR BİZİ
Sevgili Mehmet Göre abimin sayesinde bu güzel prog...
SOMADA RESMİYET VAR
SAYIN ; HAYDAR METİN BEYEFENDİ ŞİİRİNİZ ’...
KÖYÜM VERAN OLUPDU
SAYIN ; MEHMET ALİ IŞIK BEYEFENDİ ŞİİRİNİZ R...
ŞEHRE DAİR TERENNÜMLER
Şiir adına, dostluk ve kardeşlik adına vermiş oldu...
SENİ İSTERİM
SAYIN ; MAHİR BAŞPINAR BEYEFENDİ

Şİ...
ŞEHRE DAİR TERENNÜMLER
SAYIN ; ABDURRAHMAN BOYACI BEYEFENDİ ŞİİRİNİZ &...
DAĞINIK
merhabalar. buraya yazılan yorum şiire mi gidiyor,...
ÇOCUKTUK

SAYIN ; MURAT ÖZTÜRK BEYEFENDİ
...
DAĞINIK
SAYIN ; YASEMİN ÖZKAYA HANIMEFENDİ ŞİİRİ...
GİTTİN
SAYIN ; MEHMET ALİ IŞIK BEYEFENDİ Şİİ...
 
NAMIK KEMAL
28 Aralık 2016 Çarşamba 00:00
12
14
16
18


GÜZEL AKŞAMLAR SİZLERE BU AKŞAM VATAN ŞAİRİMİZ UNUTULMAZ YAZAR NAMIK KEMAL İ ANLATMAK İSTİYORUM SEVGİLERİMLE DEĞERLİ ARKADAŞLARIM
NAMIK KEMAL
21 Aralık 1840’ta Tekirdağ’da doğdu, 2 Aralık 1888’de Sakız Adası’nda öldü. Asıl adı Mehmed Kemal. Namık adını ona şair Eşref Paşa verdi. Babası, II. Abdülhamid döneminde müneccimbaşılık yapmış olan Mustafa Asım Bey. Annesini küçük yaşında yitirince çocukluğunu dedesi Abdüllâtif Paşa’nın yanında, Rumeli ve Anadolu’nun çeşitli kentlerinde geçirdi. Bu yüzden özel öğrenim gördü. Arapça ve Farsça öğrendi. 18 yaşında İstanbul’a babasının yanına döndü. 1863’te Babıali Tercüme Odası’na kâtip olarak girdi. Dört yıl çalıştığı bu görev sırasında dönemin önemli düşünür ve sanatçılarıyla tanışma olanağı buldu. 1865’te kurulan ve daha sonra yeni Osmanlılar Cemiyeti adıyla ortaya çıkan İttifak-ı Hamiyet adlı gizli derneğe katıldı. Bir yandan da Tasvir-i Efkâr gazetesinde hükümeti eleştiren yazılar yazıyordu. Gazete, Yeni Osmanlılar Cemiyeti’nin görüşleri doğrultusunda yaptığı yayın nedeniyle 1867’de kapatıldı.
Sürgünler dönemi
Namık Kemal, İstanbul’dan uzak olması için Erzurum’a vali muavini olarak atandı. Bu göreve gitmeyi erteledi ve Mustafa Fazıl Paşa’nın çağrısı üzerine Ziya Paşa’yla birlikte Paris’e kaçtı. Bir süre sonra Londra’ya geçerek Mustafa Fazıl Paşa’nın parasal desteğiyle Ali Suavi’nin Yeni Osmanlılar adına çıkardığı “Muhbir” gazetesinde yazmaya başladı. Ama Ali Suavi’yle anlaşamadı, Muhbir’den ayrıldı. 1868’de gene Fazıl Paşa’nın desteğiyle “Hürriyet” gazetesini çıkardı. Çeşitli anlaşmazlıklar yüzünden, Avrupa’da desteksiz kalınca, 1870’te zaptiye nazırı Hüsnü Paşa’nın çağrısıyla İstanbul’a döndü. Nuri, Reşat ve Ebüzziya Tevfik beylerle birlikte 1872’de “İbret” gazetesini kiraladı. Aynı yıl burada çıkan bir yazısı üzerine gazete 4 ay kapatıldı. İstanbul’dan uzaklaştırılmak için Gelibolu mutasarrıflığına atandı. Orada yazmaya başladığı “Vatan Yahut Silistre” oyunu, 1873’te Gedikpaşa Tiyatrosu’nda sahnelendi. Oyunu izleyenler galeyana gelip olay çıkardı. Namık Kemal birçok arkadaşıyla birlikte tutuklandı. Bu kez kalebentlikle Magosa’ya sürgüne gönderildi.

Türk Edebiyatı’nda İlkleri
1876’da I. Meşrutiyet’in ilanından sonra İstanbul’a döndü. Şura-yı Devlet (Danıştay) üyesi oldu. Kanun-î Esasi’yi (Anayasa) hazırlayan kurulda görev aldı. 1877 Osmanlı-Rus Savaşı çıkınca Meclis-i Mebusan kapatıldı, Namık Kemal tutuklandı. Midilli Adası’na sürüldü. 1879’da Midilli mutasarrıfı oldu. Aynı görevle 1884’te Rodos, 1887’de Sakız Adası’na gönderildi. Ertesi yıl burada öldü ve Gelibolu’da Bolayır’da gömüldü. Şiirlerini küçük yaşlardan itibaren yazdı. Şinasi’yle tanışıncaya değin, şiirlerinde tasavvuf etkileri görülür. Bu dönemde özellikle Yenişehirli Avni, Leskofçalı Galib gibi şairlerden etkilendi. En önemli özelliklerinden biri, Türk şiirini Divan şiirinin etkisinden kurtarmaya çalışması. “Vatan Şairi” diye de isimlendirildi. Tiyatroya özel bir önem verdi, altı oyun yazdı. Bir yurtseverlik ve kahramanlık oyunu olan Vatan Yahut Silistre, Avrupa’da da ilgi uyandırdı ve beş dile çevrildi. İlk romanı “İntibah” 1876’da yayınladı. Ruhsal çözümlemelerinin, bir olayı toplumsal ve bireysel yönleriyle görmeye çalışmasının yanı sıra, dış dünya betimlemeleriyle de İntibah Türk romanında bir başlangıç sayılır. Romanı ve tiyatroyu toplumsal yaşama soktuğu gibi, edebiyat eleştirisini de Türkiye’ye ilk getiren kişilerden biri oldu. En önemli eleştiri eserleri Tahrib-i Harâbât ile Takip. Gazeteci olarak da Türk kültürü içinde önemli bir yeri var. Döneminin hemen hemen bütün yenilik yanlısı ve ilerici gazetelerinde yazıları yayınlandı. Siyasal ve toplumsal sorunlardan edebiyat, sanat, dil ve kültür konularına dek çok çeşitli alanlarda yazdığı makalelerin sayısı 500 kadar.
EDEBİ KİŞİLİĞİ | SANAT ANLAYIŞI
◾Namık Kemal, Türk edebiyatında “Vatan Şairi” olarak tanındı.
◾İlk dönemlerinde İslamcılık fikrine bağlı olan sanatçı, daha sonra Osmanlıcılık fikrinde karar kıldı.
◾Vatan, millet, hak, adalet, özgürlük temalarında şiirler yazan sanatçı, hiddet-i ifade ve şiddet-i ifade olarak adlandırılan coşkulu bir romantiktir.
◾“Sanat toplum içindir.” düşüncesiyle sahip olan sanatçı yazdıklarıyla topluma bir şeyler öğretmek istemiştir. Tiyatroyla ilgili görüşlerini Celâlettin Harzemşah adlı tiyatrosunun ön sözünde belirtmiştir. Namık Kemal’e göre “Tiyatro bir eğlencedir fakat eğlencelerin en yararlısıdır.”
◾Batılı anlamda oynanan ilk Türk tiyatrosu Vatan Yahut Silistre’yi yazmıştır. Bu eserden sonra Magosa’ya sürgüne gönderilmiştir.
◾Batılı anlamda ilk edebi romanımız İntibah’ı ve ilk tarihi romanımız Cezmi’yi yazmıştır.
◾Halk dilini savunmuş, tiyatrolarında bunu başarmıştır.
◾Ziya Paşa’yı eleştirdiği Tahrib-i Harabat edebiyatımızda Batılı anlamda ilk eleştiri olarak kabul edilir.
◾Heceyle yazdığı birkaç şiiri haricinde genel olarak aruz ölçüsünü kullanmıştır.
◾Tasvir-i Efkâr gazetesinde yazdığı “Lisan-ı Osmaninin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazâtı Şâmildir” makalesinde divan edebiyatını kocakarı masallarına benzeterek aşırı bir şekilde eleştirir. Namık Kemal içerik olarak yenilikler getirmesine rağmen şeklen eskiye bağlı kalmış, divan edebiyatı nazım şekillerini (gazel, kaside) kullanmıştır. En meşhur şiiri hürriyetin güzelliklerinden bahsettiği Hürriyet Kasidesi’dir. Gazellerini bir araya getirdiği bir de Divan’ı vardır.
◾Nesir türündeki eserlerinde kullandığı dil şiirlerindekine göre daha başarılıdır. Secileri kullandığı nesirlerinde dili ağır olmasına rağmen okuyanı harekete geçirecek bir hitabet havası sezilir.
◾Kafiyeyi şiir için gerekli görmemesine karşın sağlam bir kafiye düzeni kullanmıştır.
◾Şiir, roman makale, eleştiri, tarih gibi konularda çeşitli eserler veren sanatçı, hiç hikâye yazmamıştır.
◾Namık Kemal’in yaşadığı dönem Osmanlı’nın gerileme dönemidir. Bu yüzden sanatçı tarihimizin zaferlerle dolu dönemlerini tarihle ilgili eserlerinde sıkça işlemiştir.
◾Romantizm akımından etkilenmiştir.



ESERLERİ

OYUN:
Vatan Yahut Silistre (1873, yeni harflerle 1940)
Zavallı Çocuk (1873, yeni harflerle 1940)
Akif Bey (1874, yeni harflerle 1958)
Celaleddin Harzemşah (1885, yeni harflerle 1977)
Kara Bela (1908)
ROMAN:
İntibah (1876, yeni harflerle 1944)
Cezmi (1880, yeni harflerle 1963)
ELEŞTİRİ:
Tahrib-i Harâbât (1885)
Takip (1885)
Renan Müdafaanamesi (1908, yeni harflerle 1962)
İrfan Paşa’ya Mektup (1887)
Mukaddeme-i Celal (1888)
TARİHİ KİTAPLAR:
Devr-i İstila (1871)
Barika-i Zafer (1872)
Evrak-ı Perişan (1872, yeni harflerle 1973)
Kanije (1874)
Silistre Muhasarası (1874, yeni harflerle 1946)
Osmanlı Tarihi (1889, ölümünden sonra, yeni harflerle 3 cilt, 1971-1974)
Büyük İslam Tarihi, (1975, ölümünden sonra)

Neşe KIZILYAR
Okunma Sayısı : 1823

“Bu eser’in her türlü telif hakkı şairin veya yazarın kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.”

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle



Erişim yapmaya çalıştığınız içerik için üye girişi yapmanız gerekmektedir.
Lütfen üye girişi yapınız...





+ Benzer Haberler
» HALİDE EDİP ADIVAR
» NURULLAH ATAÇ
» ORHAN ŞAİK GÖKYAY
» AHMET HAMDİ TANPINAR
» CEVAT ŞAKİR KABAAĞAÇLI
» TURGUT UYAR
» EDİP CANSEVER
» NEYZEN TEVFİK
» SABAHATTİN ALİ
» AHMET HAŞİM
» FALİH RIFKI ATAY
» NİHAD SAMİ BANARLI
» AHMET KUDSİ TECER
» KEMALETTİN KAMU
» CEMAL SÜREYA
» ORHAN ŞAİK GÖKYAY
» NECATİ CUMALI
» ORHAN SEYFİ ORHUN
» HALİDE NUSRET ZORLUTUNA
» CAN YÜCEL


Site İçi Arama

DUYURULAR
» İPHONE CEP TELEFONUNDAN RADYOMUZU DİNLEMEK
İÇİN CEP TELEFONUNUZUN ARAMA MOTORUNA www.radyomavieylul.net/m ADRESİNİ GİRİNİZ VE "play" TUŞUNA BASINIZ.


» ANDROİD CEP TELEFONUNDAN RADYOYA GİRMEK
ve kesintisiz dinlemek için "PLAY STORE" tuşundan "Radyo Mavi Eylül" radyomuzu cep telefonunuza indirebilirsiniz. Radyomuz otomatik açılacaktır. Radyomuz çalarken başka sayfalarda gezinebilirsiniz. Açılan radyo sayfasının sol altındaki "sarı zarf" simgesini tıklayarak, istek gönderebilirsiniz. Dilerseniz, Googleden "Radyo Mavi Eylül" ANASAYFASINA ulaşıp, giriş yaparak SOHBET KÜRSÜSÜNE ulaşabilirsiniz.


» SOHBET KÜRSÜSÜ İHLALİ...
Sohbet kürsüsünde, din, siyaset ve parti konularında yapılacak atışmalarda veya kürsüye 7-8 mısradan daha uzun şiir asılmasında, o kişi yada kişiler 24 saat banlanacak, tekrarları söz konusu olduğunda üyeliği silinecektir…


» HAFTANIN İNCİLERİ
Haftanın incileri köşemizde duyurulan şiir ve yazılar, her pazartesi gecesi canlı yayınımızda radyomuzda okunmaktadır.


» RADYO MAVİ EYLÜL’DE CANLI YAYINLAR...

Tüm dost ve arkadaşlarımızı şiirlerle harmanlanıp, şarkılarla demleneceğimiz radyo gecelerimize bekliyoruz..


 
Ziyaretçi Defteri


YAZARLAR

          

Yurdagül
ÖZAY
Özay’la Ayışığı
                                         

          

DELEN
Sağlık/Yaşam 
                                            

      

 
Şuayip
ODABAŞI
Ölüler Kentinin Ozanı 
    

     
DOST SİTELERİMİZ
Edebiyat Defteri
Antoloji
Türk Dil Kurumu
Edebiyol
Edebiyatevi.com
Sinobil
FAYDALI LİNKLER
Belediyeler
Hasteneler
TC.kimlik sorgulama
Dünya haritası
Önemli günler

Önemli Günler

Radyo Mavi Eylül.Net Bir Müzik ve Edebiyat Platformudur.
Tüm Hakları Saklıdır 2013